lördag 18 juni 2011

Släktträffen i Småland


I det här torpet i Hästhagen i Virestad i Småland växte min morfar upp. Han var yngst av tio syskon och hans mamma Hulda gick bort det år som morfar skulle fylla tre år. De tog hand om varandra och hade det inte alltid så lätt. Men min morfar berättade mest om de roliga minnena han hade härifrån och alla de bus han och hans syskon hittade på. De hade det dock inte så lätt, lite mat och kärva vintrar. Och årets tema på vår släktträff som återkommer vartannat år var just det slit, men också den lycka och familjeaktivitet, som förekom här i Hästhagen under 1930- och 40-talet.


Redo för släktträff i de småländska skogarna är Alex, Tor, Hilda och Fanny. Mina kusiner och en respektive. Fina hattar, hänglsen, kjolar och väskor bjöd kvällen på. Och mygg! Men vilken glänta i Småland är inte full med mygg? Mysig kväll blev det.


Släkten spelar ett gammalt spel där man skulle kasta pinnar på mynt. Visst är de fina i sina hattar?



Min kära syster Johanna och jag är 40-tals fina.


Tjusiga Tor har inspirerats av dåtidens tidingspojkar. Bara tidningshögen som saknas.


Och jag igen. I ladan. Ätandes färskpotatis och sill som det begavs sig (återkommer med bilder på den fantastiska maten vid senare tillfälle).

Hoppas ni har en trevlig sommar än så länge!
/Jenny C.


1 kommentar:

Karin // DBKD sa...

Vilka fina bilder!! Kul att ni kom i lördags! Pok