tisdag 12 juli 2011

Resa i repris; Tema Jack Johnson 2006

Med lite redigeringar och nya länkar är det här originaltexten från min första bloggtext från 2006. Då jag fortfarande reste, drömde och levde mer än vad jag gjort den här vintern. Läser och njuter lite själv och säger till mig själv att jag inte ska glömma av henne, hon som precis upptäckt Afrika! Och för att påminna mig ska jag imorgon åka till en av mina allra bästa vänner. Vi har bott ihop, pluggat ihop, rest ihop och jobbat ihop. Tillsammans var vi "Audrey Hepburn on a board" när vi shoppade i Sydafrika och muzungos i Zambia. So 2006, we remember you!
Inlägg från den 1 december 2006: 
 
"Har inte somnat än. Fick för mig att jag skulle skaffa en blogg. Skriva lite om allt möjligt och ingenting alls. Kan passa mig bra.


Lyssnar just nu på Jack Johnson, In between dreams. Lustigt. Jack dök upp i mitt liv första gången under nyårshelgen 2004-2005. Tsunamihelgen. Vi var inte i Thailand utan i Idre med ett stort gäng gamla och nya vänner. Pappas äldsta barndomsvän fyllde 50 år. Vi var säkert mellan 30 och 40 personer från 19 år och uppåt som åkte skidor, åt massa mat och drack allt för mycket alkohol tillsammans. Kusinerna från Skara hade precis kommit hem från en långresa och hade där hört Jack Johnson. Han spelades således frekvent den veckan.


I januari åkte min syster till Thailand, Kina och resten av Asien (inte riktigt men det kändes så) och hem kommer hon och har hört Jack Johnson i fyra månader. Inte ett ljud på svensk radio.

I våras kom jag själv iväg på en lång resa långt bort från denna verklighet, Södra Afrika. Zambia i tre månader och sedan 9 dagar i det backpackertäta Kapstaden. Och äntligen, mina egna Jack Johnson- minnen. =) Vi, min kompis och jag, skulle på vintur i det vackra landskapet runt capen. I bilen, en större modell van med sjutdörrar, träffade vi en chaufför/guide som vi efter dagens utflykt kunde konstatera
was in it because of the wine. Han hade precis hört en snubbe på radion sista tiden som han inte riktigt visste vad det var men han hade kommit över en skiva och kände vi möjligen till detta. Och självklart var det Better together med alla backpackers musikgud nr 1 Jack Johnson. Vackert.

Kan förresten tipsa om Ashanti som är Kapstadens coolaste hostel. Ligger vid foten av Table Mountain ca 5-10 minuters promenad in till de bästa shoppinggatorna och utelivet. Pool, bar och möjlighet att laga egen mat fanns också samt hjälpsam personal som mer än gärna bokar en taxi till er.


November/december? Det här handlade ju mest om maj. Längtar bort igen... November får gärna ta slut och tiden med drinkar på Long Street (till vänster jag i Kapstaden) nånstans i världen får gärna ta vid....."
Med hopp om nya äventyr i livet!
/Jenny C

Follow my blog with Bloglovin

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, Jack Johnson får varje backpackersjäl på 00-talet att minnas de varma kvällarna, osäkra bussarna, nya vännerna, svetten på ryggen efter ryggsäcken, vinden i håret av flakbilsfärden, den goda maten, de många timmarna i hängmattan, den långsamma internetuppkopplingen och sanden mellan tårna. Jag var nära att stanna där, i Thailand, på den tomma stranden, åka lite längre, vara kvar i berklighetsflykten lite till. Men så längtade jag hem efter er, efter dig, min bästaste syster. Puss

Jenny sa...

Tur att du kom hem!