torsdag 18 augusti 2011

Having a docu evening...


(Texten jag skrev igår försvann, ibland fungerar det inte så bra att blogga från iphonen.)

SVT är bra. Har haft en dokumentärkväll. Först en dansk dokumentär på SVT2 om drömmar, varför vissa lever ut sina drömmar och lyckas och varför de flesta inte ens försöker. Prelude to a fight var namnet. Välgjord och sevärd. Visas inte på SVT Play men går i repris.

Kvällens höjdpunkt var den fenomenala dokumentärfilmen om Jean Michel Basquiat; Basquiat the radiant child, som visades senare. Jag erkänner att jag inte visste mycket om honom innan men tillräckligt för att bli nyfiken och se den. Jag blev helt hänförd och totalt klistrad vid tv:n resten av kvällen. Smart och begåvad är understatements om denna konstnär som världen verkar förstå bättre nu än då. Basqiuat om inspiration, ungefärligen; inspiration är när någon annans idéer bearbetas i en annan persons huvud och ut kommer någonting nytt och annorlunda. Tydligt är också att det som inte förstås och respekteras helt av sin samtid inte alltid är fel utan faktiskt ligger mycket före alla andra. Basquiat var långt före alla andra, på många sätt. Se filmen!

Inser även efter lite surfande på SVT Play att jag sett fler sevärda dokumentärer i veckan. Det nya Afrika fick mig att längta efter mitt andra hemland och dessutom känna att äntligen någon som visar att det finns en annan verklighet i Afrika än krig, svält och död! Har också sett Elvis: Tillbaka till Tupelo och lärt mig mycket nytt om the King.

Och ikväll imorgon kväll visas det en dokumentärfilm om Vivienne Westwood. Kvällen är räddad och min kunskapstörst släckas! 
/Jenny

Inga kommentarer: